Etikett: Plus

Svenskt konsumentmagasin från 2019. Isabelle satsade alla sina pengar på att köpa en bostadsrätt i Stockholm, men där fanns problem hon inte informerats om. När hon flyttat in visade det sig att det påstådda förrådet i själva verket var en matkällare och att det var problem med fukt och mögel i lägenheten. Vilka skyldigheter har en säljare och mäklare att informera och vad kan du göra om du upptäcker fel i en nyköpt bostad? Dessutom berättar vi om teleoperatörer som ställer felaktiga krav på sina kunder och vad som hänt sedan vi granskade parkeringsproblemen vid sjukhuset i Eskilstuna. 23/4 i SVT1

Svenskt konsumentmagasin från 2019. Isabelle satsade alla sina pengar på att köpa en bostadsrätt i Stockholm, men där fanns problem hon inte informerats om. När hon flyttat in visade det sig att det påstådda förrådet i själva verket var en matkällare och att det var problem med fukt och mögel i lägenheten. Vilka skyldigheter har en säljare och mäklare att informera och vad kan du göra om du upptäcker fel i en nyköpt bostad? Dessutom berättar vi om teleoperatörer som ställer felaktiga krav på sina kunder och vad som hänt sedan vi granskade parkeringsproblemen vid sjukhuset i Eskilstuna

Svenskt konsumentmagasin från 2019. Plus granskning av det svenska parkeringssystemet fortsätter. Forskare riktar skarp kritik mot regelverket och branschorganisationen vill ändra reglerna. Dessutom får du tips om vad du kan göra om du får en felaktig parkeringsbot. Vi berättar också om Sebastian som ville reklamera en alldeles ny dator, men beskylldes av säljaren för att ha förstört den. 16/4 i SVT1

Svenskt konsumentmagasin från 2019. ”Plus” granskar elhandelsföretag som använder sig av ogiltiga fullmakter för att kräva folk på pengar. Johannes Eder är en av alla de som drabbats. Han har fått tolv fakturor som han måste lägga många timmar på att bestrida. Johannes är inte ensam. Sedan slutet av 2017 har Energimarknadsbyrån fått in hundratals klagomål på företagen. ”Plus” ger tips på vad du som drabbats kan göra. Isabelle köpte en lägenhet med vacker uteplats som senare visade sig vara ett svartbygge. Vilket ansvar har mäklaren att informera om vad som tillhör en lägenhet? ”Plus” startar en ny granskning av företag som lovar gratisgrejor, men tar plötsligt betalt och säljer dyra mobilabonnemang som är svåra att ta sig ur

Svenskt konsumentmagasin från 2019. ”Plus” granskar elhandelsföretag som använder sig av ogiltiga fullmakter för att kräva folk på pengar. Johannes Eder är en av alla de som drabbats. Han har fått tolv fakturor som han måste lägga många timmar på att bestrida. Johannes är inte ensam. Sedan slutet av 2017 har Energimarknadsbyrån fått in hundratals klagomål på företagen. ”Plus” ger tips på vad du som drabbats kan göra. Isabelle köpte en lägenhet med vacker uteplats som senare visade sig vara ett svartbygge. Vilket ansvar har mäklaren att informera om vad som tillhör en lägenhet? ”Plus” startar en ny granskning av företag som lovar gratisgrejor, men tar plötsligt betalt och säljer dyra mobilabonnemang som är svåra att ta sig ur

Svenskt konsumentmagasin från 2019. Jenny fick en chock när den senaste veterinärräkningen kom. Med hjälp av publiken undersöker ”Plus” höga veterinäravgifter och kan berätta att det är stora skillnader i pris för samma vård beroende på vilken mottagning man vänder sig till. Konkurrensverket är kritisk till att Konsumenttjänstlagen inte gäller för djursjukvård och föreslår en lagändring. Granskningen av fullmakter som dyker upp efter flera år fortsätter. Micke är rasande över att någon ändrat hans elavtal och företagen ber om ursäkt. 26/3 i SVT1

Svenskt konsumentmagasin från 2019. Jenny fick en chock när den senaste veterinärräkningen kom. Med hjälp av publiken undersöker ”Plus” höga veterinäravgifter och kan berätta att det är stora skillnader i pris för samma vård beroende på vilken mottagning man vänder sig till. Konkurrensverket är kritisk till att Konsumenttjänstlagen inte gäller för djursjukvård och föreslår en lagändring. Granskningen av fullmakter som dyker upp efter flera år fortsätter. Micke är rasande över att någon ändrat hans elavtal och företagen ber om ursäkt